Datum; 10/08/2007
Inleiding .
Interactief Jaap/Rob betreft een project te komen tot een reeks (zeefdrukken, geheel in lijn van de reproduceerbaarheid van ...) verbeeldingen die de omwenteling in de twintigste eeuwse ideologie in de aandacht wil beelden. Een omwenteling die tot op de dag van vandaag de vraag oproept "waar geloven we in, wat is de geleefde voorstelling van de werkelijkheid ".
Jaap/Rob gebruiken daarbij projecties/"utopieen", die bij introductie aanleiding gaven tot heftige maatschappelijke confrontaties, die heden ten dage in het gunstigste geval kunnen rekenen te worden bijgezet in de pretparkcultuur naast vele andere voorbeelden , waaronder ook de heftigste tegenhangers,...... en het publiek is verveeld, zoekt de uitdaging in ....
Hierbij, bij wijze van nadere toelichting/voorbeeld, een gedetailleerde beschrijving van het eerste ontwerp. De overige ontwerpen sluiten daarbij aan naar aanleiding van andere utopische voorstellen.
Ontwerp 1
Lenin-zeef-druk-project is gestart n.a.v. een Volkskrantfoto. Deze foto is inspiratie/basis voor een digitale collage. Het beeld is een omvallende constructie, die bij Jaap/Rob assiociaties oproept met een heroisch beeld (Russische avantgarde 20-er jaren) van El Lissitsky, de Lenin-tribune.
Scan van deze foto is fase 1 , waaraan toegevoegd een scan van een deel van de Lenin-tribune (El Lissitsky) , fase 2.
Een hedendaagse foto uit de google-reeks van SixFlags is na bewerking eveneens toegevoegd, fase 3. Dit omdat de constructieve overeenkomsten met de avant-garde tribune de overige tijdsverschillen extra benadrukken.
Fase 1 toont half-, niet geinteresseerde parapludragende omhoogkijkende passanten, Volkskrant.
Fase 2 en 3 tonen in de lucht (boven de paraplu’s) afspelende drama’s;
- fase 2 toont Lenin met een opzwepende toespraak tot…. de paraplu’s op een instortende constructie .
- fase 3 toont een inzoom-fragment van rondgeslingerde mensenlijven (nadruk op zwevende wanhopig hulpeloze voetjes) vanonder af gezien boven de paraplu’s.
Lenin wordt getoond als het icoon van een tijdperk rijp voor het pretparkpubliek. Dit zegt veel over Lenin, maar even zoveel over de mentale staat van de 21e eeuwers. Lenin, eens aanleiding tot heftige maatschappelijke confrontaties, is bijgezet in de pretparkcultuur een lot wat hij deelt met vele anderen, waaronder zijn heftigste tegenstanders, en het publiek is verveeld.

Tot zover ontwerp 1

Ontwerp 2
Badgasten aan de voet van de toren van Tatlin voor de ...e Internationale.
Hier is de Tatlintoren de equivalent van de Lenin tribune.

Ontwerp 3
Lingotto vanuit de lucht gezien met troepen landende hang gliders.
Lingotto staat voor icoon van de technoligisceh vooruitgang en de verheerlijking van de industriele productiemogelijkheden.
Een testbaan voor auto's hoog verheven boven Turijn.

Ontwerp 4.
Lissitzky’s wolkenkrabber gevuld met/vervuld van wielerkoers.

Ontwerp 5
Piramides met skiliften.
(n.b. omkering van klimaatverandering)

Ontwerp 6
Scheepslift in Belgie, opgenomen in pretpark met de SantElia’s turbines.
5 opmerkingen:
Dat de pret beginne
Hallo Jaap en Rob ,
ik weet uit betrouwbare bron dat ontwerp 6 al een eindje op streek is, laat zien.
Arie
Uit betrouwbare bron vernomen:
ontwerp 6 is bijna klaar.
Laat zien Jaap/Rob.
Reactie van Wim,
Ik geloof dat ik het concept begrijp.
Wat me als eerste opvalt is een mogelijke tegenspraak in jullie introductie. Aan de ene kant de teloorgang van de grote ideologieën en aan de andere kant de mens die zich verveelt. Maar tegelijk wordt die mens nog wel veronderstelt in iets te geloven. Ik zou zeggen dat die mens in jullie verhaal niet geloofwaardig is getypeerd. Dit maar als een terzijde. Hoewel... Begint daarmee niet alles. Als we het over voorstellingen gaan hebben moeten dan onze eigen voorstellingen geloofwaardig zijn? Stellen we ons de moderne mens echt voor als een verveelde lapzwans die alleen blasé de pretparken afstruint? En stellen we ons Lenin, Tatlin en El lissitzky echt voor als bevlogen idealisten?
Ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat ik de prouns van Lissitzky en de reliëfs van Tatlin mooi en inspirerend vind. Mooi, ik weet niet waarom, inspirerend (misschien is dat wel hetzelfde) omdat ze alle kennis van beelden en beeldmaken inzetten om de aandacht te kantelen. Lenin ken ik als een politicus met andere inzichten dan zijn collega's. Van verslagen weet ik dat hij een groot redenaar was. Maar dat werd gezegd door mensen van een generatie die vond dat Busio een groot komiek was.
De moderne mens? Ik vrees dat ik er zelf een ben. Twijfelen is mijn belangrijkste deugd. Het genereert energie, als electrische stroom +_+_+_, als digibits, aan uit, aan uit, aan uit. Ik had mijn tijd mee. Ik mocht blijven twijfelen tot een leeftijd waarop het voor de meesten tijd is om, desnoods ten koste van hun energie, te doen of er een einde aan de twijfels is gekomen. Of ze zich vervelen weet ik niet. Ik denk dat ze tijdverdrijf zoeken wat ze het minste twijfel geeft. Dat ze de grote gemene deler van alles proberen te vinden om zich te kunnen baden in die rust. En er zijn altijd gewetenlozen die hun talenten misbruiken om dat aan ze te verkopen (om van een andere twijfel af te komen), die Italiaanse tafereeltjes schilderen in een Duits restaurant om een gezllige avond echt even lekker uit te garanderen.
Groet, Wim
Hallo Jaap,
we moeten gauw de pyramides in elkaar zetten, dan kunnen we een zesbladige kalender aan onze trouwe lezers aanbieden net voo begin 2008.
Wanneer kan jij?
Rob
Een reactie posten